Notis Hak Cipta

© Jasadbeku blogspot.com

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini perlulah mendapat izin daripada Jasadbeku blogspot.com. Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari halaman ini.Ini bertujuan untuk keselamatan dalam kebebasan menulis.Terima kasih.

PERHATIAN

1. Jasadbeku.blogspot.com TIDAK bertanggungjawab terhadap semua komen yang dihantar pembaca dan diterbitkan semula di blog ini.

2. Komen 'anonymous' TIDAK akan disiarkan. Sebarang komen yang menyinggung rasa dan bersifat serangan peribadi menurut tafsiran Jasadbeku.blogspot.com juga tidak akan dilayan.

3. Muatan, catatan, entri, pandangan peribadi Jasadbeku blogspot.com TIDAK mewakili pandangan mana-mana pihak.

28 Jun 2009

Laskar Pelangi



Laskar Pelangi adalah novel pertama karya Andrea Hirata yang diterbitkan oleh Bentang Pustaka pada tahun 2005. Karya yang mencetuskan fenomena hebat di Indonesia.Novel ini bercerita tentang kisah benar kehidupan 10 anak dari keluarga miskin yang bersekolah (SD dan SMP) di sebuah sekolah Muhammadiyah di Pulau Belitong yang penuh dengan kesukaran.Kini novel ini telah diadaptasikan dalam bentuk filem.




Kalau nak pintar,belajar
Kalau nak berhasil,usaha

Nak ke mana,Mus?
Mengejar ke langit.Ayuh

Muslimah :Mimpi aku ini bukan jadi isteri saudagar,pak
mimpi aku jadi guru..

..Dan ingat,hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya
bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya

Nota: Untuk lebih "merasainya",sila hayati novel Laskar Pelangi. Jujurnya,aku jantan keparat tetapi bergenang air mata juga bila menghayati plot kisah benar ini.Tersentuh hati,beb! Akan tersenyum sendiri melihat gelagat anak-anak kecil yang baru mengenal tentang dunia. Tapi malangnya filem ini tidak ditayangkan di Malaysia! Kemungkinan besar kerana ia bukan sebuah karya aksi ala Tranformers/Terminator/Batman/Spiderman yang digila-gilakan oleh masyarakat kita.


Jasadbeku kata: Tak Ada Jiwa Tak Ada Rasa

Tiada ulasan: