Notis Hak Cipta

© Jasadbeku blogspot.com

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini perlulah mendapat izin daripada Jasadbeku blogspot.com. Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari halaman ini.Ini bertujuan untuk keselamatan dalam kebebasan menulis.Terima kasih.

PERHATIAN

1. Jasadbeku.blogspot.com TIDAK bertanggungjawab terhadap semua komen yang dihantar pembaca dan diterbitkan semula di blog ini.

2. Komen 'anonymous' TIDAK akan disiarkan. Sebarang komen yang menyinggung rasa dan bersifat serangan peribadi menurut tafsiran Jasadbeku.blogspot.com juga tidak akan dilayan.

3. Muatan, catatan, entri, pandangan peribadi Jasadbeku blogspot.com TIDAK mewakili pandangan mana-mana pihak.

04 Ogos 2009

Babi

"Cikgu,dia kata saya babi?"kata Hock Chin mengadu memohon simpati dan pembelaan yang sewajarnya.

"Siapa panggil kamu babi?"tanya Cikgu Wan bersahaja.Lantas jari telunjuk Hock Chin menunding kepada seorang pelajar perempuan India.

"Bavani, kenapa kamu panggil dia babi?"bersoal jawab bermula.

"Sebab dia kata saya hitam macam badak sumbu!"jujur kata-kata Bavani.Lantang separuh marah.Mukanya mencebik seperti seekor badak sumbu lagaknya.

"Jadi kamu yang mula dulu?" tanya Cikgu Wan tegas.
Hock Chin mengganguk lemah,namun matanya masih merah menahan api kemarahan.Geram.

Kenapa kamu marah dipanggil babi,Hock Chin?" tanya Cikgu Wan lagi.

"Sebab babi itu busuk kotor,cikgu!" intonasinya tinggi.

"Oh kamu tahu babi itu busuk kotor. Kenapa kamu suka makan?"tanya

Hock Chin diam tertikam.Kemudian tersenyum.Mukanya tidak lagi merah menahan amarah tetapi merah menahan malu.Bavani gelak kecil.Wajah Cikgu Wan serius yang dibuat-buat.


"Sudahlah.Jangan gaduh-gaduh.Malaysia ini kecil saja,kita sama-sama pakat jaga Malaysia" pesan Cikgu Wan kemudian berlalu ke surau.

1 ulasan:

Contramen berkata...

sapa cikgu wan tu ek?
hehehe..