Notis Hak Cipta

© Jasadbeku blogspot.com

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini perlulah mendapat izin daripada Jasadbeku blogspot.com. Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari halaman ini.Ini bertujuan untuk keselamatan dalam kebebasan menulis.Terima kasih.

PERHATIAN

1. Jasadbeku.blogspot.com TIDAK bertanggungjawab terhadap semua komen yang dihantar pembaca dan diterbitkan semula di blog ini.

2. Komen 'anonymous' TIDAK akan disiarkan. Sebarang komen yang menyinggung rasa dan bersifat serangan peribadi menurut tafsiran Jasadbeku.blogspot.com juga tidak akan dilayan.

3. Muatan, catatan, entri, pandangan peribadi Jasadbeku blogspot.com TIDAK mewakili pandangan mana-mana pihak.

04 November 2009

Mereka Tutup Hidung

"Betul ke?." aku ingin mendapat kepastian

"Betul! Budak Ira itu interview sekali dengan saya, jadi saya tahu semuanya. Dan dia sendiri yang cerita soal ini."tegasnya.

"4 orang yang interview dalam bilik yang sama dengan saya.Masing-masing dengan alasan tersendiri.Kesemua sudah disahkan jawatan dalam perkhidmatan.Dan Si Ira pula lagi 2 bulan akan disahkan perkhidmatannya dalam Jabatan Kastam."sambung bicara Azie lagi.

"Teruk betul." aku kecewa.

"Paling teruk bila Si Ira itu sendiri bagi alasan dia mahu kerja di sini kerana tidak mahu bertukar jauh ke Sabah atau Sarawak. Jabatan Kastam akan hantar dia ke sana,jadi dia tidak mahu kerana tidak lama lagi dia akan berkahwin.Apabila si penemuduga juga mengugut ingin hantar ke Sabah, dia menangis pula." tambahnya lagi.


Aku diam.Berfikir sejenak.

"Habis awak?." tanya aku setelah diam membatu seketika.

Saya tidak dapat jawatan tu walaupun kelayakan saya sudah memenuhi syarat-syaratnya. Sesi soal jawab semasa temuduga saya lalui dengan lancar.Lagipun saya hanya pekerja kontrak sebelum ini,belum berjawatan tetap di mana-mana jabatan.Jika dia ingin bantu saya, mungkin dia ambil saya bekerja.Ini tidak,dia ambil Si Ira yang sudah punya kerja, dan hanya dengan guna alasan tidak mahu berjauhan.Itu profesional ke?" cerita Azie dengan nada sedih bercampur sedikit aura kemarahan.


"2 hari lepas tu, Si Ira call saya, dia dapat jawatan itu. Ini dengan pertolongan mak saudara dia yang berjawatan dalam syarikat itu.Ira rasa bersalah dan mohon saya bagi resume saya kepada dia, untuk dihulurkan pada Jabatan Kastam,tempat lama dia bekerja. Saya tidak berharap.Mungkin Si Ira rasa bersalah kerana mencabul hak saya." tambah Azie.

"Bukan Ira ,tapi penemuduga Sme Corp Malaysia yang bertali leher itu yang mencabul hak orang lain yang sepatutnya."Aku mencelah.Azie diam.Kami diam bersama.Kami orang kecil berbicara,mereka tutup hidung.

Jasadbeku
2.23am
Khamis

2 ulasan:

sang kegelapan berkata...

kabel bohhhhhh....

jasadbeku berkata...

Sang Kegelapan_kabel besar lutut! :)