Notis Hak Cipta

© Jasadbeku blogspot.com

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini perlulah mendapat izin daripada Jasadbeku blogspot.com. Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari halaman ini.Ini bertujuan untuk keselamatan dalam kebebasan menulis.Terima kasih.

PERHATIAN

1. Jasadbeku.blogspot.com TIDAK bertanggungjawab terhadap semua komen yang dihantar pembaca dan diterbitkan semula di blog ini.

2. Komen 'anonymous' TIDAK akan disiarkan. Sebarang komen yang menyinggung rasa dan bersifat serangan peribadi menurut tafsiran Jasadbeku.blogspot.com juga tidak akan dilayan.

3. Muatan, catatan, entri, pandangan peribadi Jasadbeku blogspot.com TIDAK mewakili pandangan mana-mana pihak.

03 Mei 2009

Seniman Jalanan



Di Mata Air Tidak Ada Air Mata

Memetik gitar dan bernyanyi
Pada waktu tak bertepi
Di atas langit di bawah tanah
Di hembus angin terseret arus
Untuk saudara tercinta
Untuk Jiwa yang terluka

Tengah lagu suaraku hilang
Sebab hari semakin bising
Hanya bunyi peluru di udara
Gantikan denting gitarku
Mengoyak paksa nurani
Jauhkan jarak pandangku

Bibirku bergerak tetap nyanyikan cinta
Walau aku tahu tak terdengar
Jariku menari tetap takkan berhenti
Sampai wajah tak murung lagi

Amarah sempat dalam dada
Namun akalku menerkam
Ku bernyanyi di matahari
Kupetik gitar di rembulan
Di balik bening mata air
Tak pernah ada air mata


_Iwan Fals

Nota: Terima kasih kepada saudara Nik@Zamri bin Mat Jidan ( seniman jalanan di Central Market) kerana memperkenalkan aku tentang Iwan Fals. Walaupun bukan pada zaman aku, mengenal Iwan Fals seperti ada sesuatu yang terdetik di hati ini bila menghayati bait-bait liriknya.




Garisan Abstrak

Semusim berjanji
Bersemilah
Dibelai angin senja
Ketawalah
Percaya pada cinta
Percayalah
Ku minta kau disini
Temani aku


Korus:

Tiada lagi apa yang ku inginkan
Kerna ku tahu
Cintamu tertanam
Di lembah jiwa
Yang sunyi dan dalam

Namun aku sering saja
Tersasar darimu
Pintaku
Ku temui jawapan
Peduli ku tak peduli
Halilintar menyapa
Turunlah wahai hujan
Basahi jiwaku


Peduli ku tak peduli
Halilintar menyapa
Turunlah wahai hujan
Basahi jiwaku


_Nik@Zamri bin Mat Jidan




Baru-baru ni di uptown ketika aku sedang busking(mengamen)datang la juak2 dari JKM(jabatan kebajikan masyarakat)konon nya nak menahan aku la gaya nya tu tapi mana boleh beb aku bukan boneka yang bole dijadikan permainan untuk budak2..bicaranya begini

JKM:bole tanya sikit?dah berapa lama buat keje ni?

AKU:dah lapan tahun

JKM:kenapa main musik kat jalan?

AKU:aku punya suka la! nak main musik kat mana pun,tuhan pun tak marah aku nyanyi kat jalan,apa kau nak sibuk.aku pun dah main kat hotel2, function orang kawin,depan dolah hadari tu pun aku dah perform.apa?salah ke aku buat keje ni?

JKM:kenapa tak cari kerja lain je?

AKU:buat pengetahuan kau dah macam2 keje aku buat tapi aku suka musik jadi aku main musik
la.

JKM:kalau bisnes burger nak?

AKU:kau kasi modal,tapak dan gerai la" aku bole buat"(sebenarnya aku dah lali dengan burger
ni sbb dulu memang aku bisnes burger tapi jiwa lebih kepada musik,kalau tak aku tak
buat operation la jari aku ni kerana semata mata nak main gitar)

JKM:kenapa tak mintak bantuan kat jabatan kebajikan?

AKU:huh tak payah la kau nak ajar aku tu semua aku dah cuba tapi tak pernah dilayan pun,bukannya aku mintak banyak,cuma supply sound sistem yang murah2 pun dah ok,bukan nya aku mintak yang sepuloh ribu.kalau nak bukak kedai kang macam2 nak nya..cari kedai sendiri,kena daftar syarikat sendiri,aku mana ada duit nak buat tu semua dan aku tak punyai kepandaian dalam bidang tu semua jadi kau kena tolong la.lagi satu aku dah malas nak pegi kat tingkat 10 tu lagi, menunggu punya lama,pegawai yang buat keje sorang yang lain main game, ikut hati nak aje aku terajang diorang tu,dah la orang yang menunggu ramai.kalau aku pegi ke gereja dah tentu aku dapat bantuan punya.jabatan ni cuma indah kabar dari rupa.

haha yang best nya hari tu pulak aku pakai baju Rashid Maidin yang bertulis "...tunku mengakui peranan penting perang gerila yang kami lancarkan dalam mencapai kemerdekaan malaya"-Rashid Maidin

JKM:oooo awak ni pengikut Rashid Maidin la ya?

AKU:memang!dan bagi aku rashid maidin ni adalah lelaki melayu terakhir dan samsiah fakeh pulak adalah wanita melayu terakhir!bukan nya normala samsudin, perempuan sundal tu tak layak digelar wanita melayu terakhir pun..apa jasa mala pada negara?berpakain seksi nampak lurah dada tunjuk peha,BUAYA darat memang suka la hahahhahaaaaaaaaa bongok!

JKM:jom ikut kitorang

AKU:Pegi mana?apa yang aku dapat kalau aku ikut korang?korang bole bagi aku duit?kalau tak
ada apa yang korang boleh bagi nak buat apa aku ikut!

JKM:Ok kalau tak nak ikut kena nyanyi lagu hotel california

AKU:Bagi la duit"aku jual suara,kalau nak dengar bayar la!

JKM:ooo kena bayar?seringgit boleh buat pegi minum tu

AKU:kalau macam tu simpan duit seringgit kau tu pegi minum, aku pun malas nak layan kau baik aku keje.

Juak2 JKM yang bongok tu pun balik la dengan muka yang separuh senget dan otak yang dah tersumbat dan aku terus mengamen(busking)


Nota: Petikan dari tulisan saudara Nik@Zamri bin Mat Jidan
http://nikbinjidan.blogspot.com/
http://www.myspace.com/binjidan

Tiada ulasan: