Notis Hak Cipta

© Jasadbeku blogspot.com

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini perlulah mendapat izin daripada Jasadbeku blogspot.com. Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari halaman ini.Ini bertujuan untuk keselamatan dalam kebebasan menulis.Terima kasih.

PERHATIAN

1. Jasadbeku.blogspot.com TIDAK bertanggungjawab terhadap semua komen yang dihantar pembaca dan diterbitkan semula di blog ini.

2. Komen 'anonymous' TIDAK akan disiarkan. Sebarang komen yang menyinggung rasa dan bersifat serangan peribadi menurut tafsiran Jasadbeku.blogspot.com juga tidak akan dilayan.

3. Muatan, catatan, entri, pandangan peribadi Jasadbeku blogspot.com TIDAK mewakili pandangan mana-mana pihak.

29 Julai 2009

Dia Kawan dari Negara Seberang

Dia kawan dari negara seberang tidak mempercayai aku lagi hanya kerana kes Manohara. Katanya sukar untuk dia mempercayai sifat jiwa orang Kelantan. Itu hak fikiran dia untuk bebas membuat pilihan.Tidak pernah aku peduli.

Aku yang tidak tahu menahu dan tidak ingin ambil tahu , mula teringin untuk ambil tahu akan hal ini. Sedang aku menghayati setiap baris kata pengakuan Manohara dalam halaman Youtube,mata ini seakan tertarik dengan satu komen dari warga Indonesia yang tercatat :

*" Malaysia sangat berbeda dengan Indonesia. Orangnya berharta dan kaya tapi tidak ada ruang untuk bersuara komentar. Di Indonesia,orangnya hanya cukup-cukup untuk hidup tapi bebas untuk bersuara komentar. Harus ingat, kebebasan bersuara lebih bernilai ertinya dari segala wang "


Diam tertikam lagi. Aku hanya berfikir tentang tulisan pendek itu.
Benar atau dusta gerak bibir Manohara, aku sudah lari dari lingkungan andaian Aku hanya rakyat biasa lahir dari golongan petani baruh sawah padi tidak perlu rasanya untuk memikirkan kes sulit sebegitu.





Nota : Rujuk *Catatan asal dalam Bahasa Indonesia telah diterjemahkan dalam Bahasa Melayu

1 ulasan:

RossePatehAhmad berkata...

nak tgk youtube mnohara tuh?