Notis Hak Cipta

© Jasadbeku blogspot.com

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini perlulah mendapat izin daripada Jasadbeku blogspot.com. Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari halaman ini.Ini bertujuan untuk keselamatan dalam kebebasan menulis.Terima kasih.

PERHATIAN

1. Jasadbeku.blogspot.com TIDAK bertanggungjawab terhadap semua komen yang dihantar pembaca dan diterbitkan semula di blog ini.

2. Komen 'anonymous' TIDAK akan disiarkan. Sebarang komen yang menyinggung rasa dan bersifat serangan peribadi menurut tafsiran Jasadbeku.blogspot.com juga tidak akan dilayan.

3. Muatan, catatan, entri, pandangan peribadi Jasadbeku blogspot.com TIDAK mewakili pandangan mana-mana pihak.

20 November 2011

Coretan

Tatkala menyepak tin-tin kosong di pinggir jalan, katamu lagi, terkadang ramai manusia hanya hidup meneruskan nafas dengan angkuh, melayani kehendak nafsu dan sembunyikan kekurangan diri sehinggakan ; dunia kita lupa, akhirat kita alpa.
Selalu memerhatikan manusia sehinggakan diri sendiri alpa segala sifat kebinatangan itu turut wujud padamu.Dalam proses penghijrahan, itu katamu semalam, dan hari ini sama seperti teori semalam.Tukasmu lagi sudah sifat
manusia sukar secara drastik.Lihat pratikalnya mana?
Kata-katamu penuh keluh kesah, aku tafsirkan seolah-olah lorong hidupmu hanya satu ; tiada pilihan dan datarannya sarat dengan kaca-kaca tajam yang terpaksa dipijak- memanglah perit! Jika itu haluan fikiranmu, maka selagi itulah peritnya mencucuk tapak kakimu.
Ketika diksi maki-makian terpilih meluncur laju dari bibirmu, aku terdiam kaku.Ketika aku katakan fikiranmu tidak pernah faham hidup itu untuk apa meskipun 29 tahun lamanya, dirimu terdiam mati.
Dari fizikal sasamu dan berkarisma tinggi menurut protokol haiwaniah, tak semena-mena, matamu berkaca-kaca retak; jernih lalu berguguran membasahi bumi ketika aku katakan menangis itu bersifat melembutkan hati.
Katamu angkara kebiasaan dengan rentak dunia sebegini dan sebegitu ; penuh dengan kebanyakan manusia tidak sedar dirinya telah diubahsuai menjadi mesin atau robot bernyawa, dirimu juga sedemikian. Ketika aku bertanyakan apa mesti dilakukan, kamu terdiam lagi, berfikir untuk memahami barangkali.Dalam larut malam, aku membiarkan dirimu larut dalam fikiran.
Sebelum berpisah, tiada lagi kata maki-makianmu yang singgah diwajahku malahan berjanji akan datang bertandang lagi setelah ketemui bayangan jawapannya.Sambil berdakapan dan mungkin dalam hati kami; enggan bertemu dan berpeluk resah lagi di gerbang neraka, kemudian kami akhiri dengan salam ; selamat sejahtera ke atas kamu.
 Awal subuh tadi kiriman sms darimu selamat sampai dan kubaca ; "Assalamualaikum.Benarlah, betapa jauhnya aku telah meninggalkan Tuhan, tetapi Tuhan tidak pernah meninggalkan aku.Dan kau tahu,sahabat?.Bagaimana aku harus melukiskan garisan senyum dibibirku jika ia tidak mampu menzahirkan rasanya; syukur.
 
 

Tiada ulasan: