Notis Hak Cipta

© Jasadbeku blogspot.com

Sebarang pengambilan mana-mana bahagian daripada tulisan di sini perlulah mendapat izin daripada Jasadbeku blogspot.com. Ataupun, sila beri kredit bahawa anda mengambil mana-mana kenyataan tersebut dari halaman ini.Ini bertujuan untuk keselamatan dalam kebebasan menulis.Terima kasih.

PERHATIAN

1. Jasadbeku.blogspot.com TIDAK bertanggungjawab terhadap semua komen yang dihantar pembaca dan diterbitkan semula di blog ini.

2. Komen 'anonymous' TIDAK akan disiarkan. Sebarang komen yang menyinggung rasa dan bersifat serangan peribadi menurut tafsiran Jasadbeku.blogspot.com juga tidak akan dilayan.

3. Muatan, catatan, entri, pandangan peribadi Jasadbeku blogspot.com TIDAK mewakili pandangan mana-mana pihak.

07 November 2011

Susun Semula

"Membaca dan faham, kemudian sarat dengan ilmu, kita perlu menulis untuk menyusun semula segala fikiran dan ilmu yang kita perolehi." Bicaranya.

" Ilmu tanpa amal itu gila, bukan saya kata, tetapi Imam Ghazali kata." Tambah aku pula.Kami diam seketika membiarkan deru lori berlalu." Kebanyakan orang hari ini berilmu untuk memperlihatkan dirinya hebat, maka beruntunglah bagi mereka yang bijak menggunakannya."
Sepi lagi.1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 saat berlalu.
"Saya tidak pandai menulis." Tak semena-mena memecahkan sepi. "Khuatir wujud kelonggaran tentang isi fikiran yang saya tulis, dapat dibahaskan, bercanggah dengan kebenaran, saya perlu memahaminya terlebih dulu.Sampai ada tahap keyakinan".
" Seperti seorang pemain bola. Jika dia tidak mahu jatuh tersungkur di padang, maka dari awal-awal lagi dia tidak akan bermain bola kerana permainan itu sendiri sudah terdedah kepada jatuh.Tetapi jika kita tidak mahu memulakan langkah pertama, jadi  bagaimana kita dapat belajar daripada hendak bangkit semula setelah jatuh?.Semua ini harus dibelajar sebelum sampai ke langkah ribuan batu."Balasnya bersahaja. Asap rokok mengisi ruang udara kami.Sudah berbatang-batang rokok kami sedut dari tadi.
" Seperti manusia hidup.Jika manusia itu tidak berani untuk hidup, maka dari awal-awal lagi dia harus mematikan dirinya kerana kehidupan manusia tidak dapat tidak lari daripada kesilapan.Bunuh diri saja jika takut untuk meneruskan hidup.Tetapi bunuh diri itu salah satu tanda orang tidak bersyukur pada Maha Pencipta. Bukankah kita harus berpesan-pesan hal kebenaran?.Kenapa harus takut untuk menulis sesuatu yang berniat baik untuk membangkitkan manusia lain?." Sendirian aku larut dalam fikiran.Malam semakin larut, kami masih di lembah ini.

 

 
 

Tiada ulasan: